A “Útmutató a diplomamunka készítéséhez” c. kiadvány a Tanulmányi és vizsgaszabályzat melléklete. A diplomamunka szerkesztés formai ajánlásait, előírásait, valamint az irodalmi hivatkozások módját és az irodalomjegyzék felépítését foglalja össze. A kezdő szakíró munkáját igyekszik néhány hasznos tanáccsal segíteni, de rögzíti azokat a szabályokat is, amelyeket kötelező érvénnyel kell alkalmazni a kéziratok elkészítésében. Letölthető anyagok – ha nem tölti le valamelyiket, akkor meg lehet próbálni: a jobb gomb és link letöltése másként funkciót.
- Útmutató diplomamunka készítéséhez (2021)
- Egyetemi MI szabályzat és segédletek
- Diplomadolgozat minta – Diplomadolgozat minta (pdf)
- Hivatkozási útmutató – az útmutató itt pdf formátumban is elérhető
- Hivatkozási minta 1 – 2
- Szerzői jogról dióhéjban kezdőknek
- A plágium fogalma és elkerülésének módszerei – hallgatói szemszögből
- A Zotero hivatkozáskezelő innen letölthető (+ Chrome connecor + Word plugin) – rövid videó a hivatkozáskezelők használatáról
- Rövid útmutató a rendszerező szakirodalmi áttekintés készítéséhez
- TDK témavezetői nyilatkozat (2023-tól)
- Diplomamunka konzultációs lap állatorvostan hallgatók részére (konzulensi ellenjegyzéssel együtt)
- Nyilatkozat a TDK dolgozat és Diplomamunka egyezéséről letölthető pdf formátumban
- Introduction to Systematic Review and Meta-Analysis
- Understanding Clinical Research: Behind the Statistics
Diplomamunka GYIK
Milyen terjedelmű legyen a diplomadolgozat?
A diplomadolgozatok hosszára nincs konkrét szabály jelenleg. Általánosságban a legrövidebb dolgozatok egyetemünkön 31-33 oldal hosszúak, az átlagos dolgozatok 35-45 oldal hosszúak, de előfordulnak 50-80 oldalas dolgozatok is. Ez a számozott oldalakra vonatkozik, tehát nincs benne pl. a témavezetői nyilatkozat, de benne van a címoldal, a tartalom, köszönet (ha van), a rövidítések jegyzéke (ha van), a fő szöveg és az irodalomjegyzék. A téma sok esetben meghatározza, mennyi az optimális hossz és a témavezető tud segíteni, hogy mindenről volt-e szó, amit a téma megkíván.
A szó szerint idézésnek van terjedelmi korlátja?
Egy-két mondatot, rövid bekezdést (3-5 sor) szoktak átvenni egyben. Utána, ha lehetséges, általában következnek a saját gondolatok (legalább pár mondatban), majd idézet, ha szükséges (akár mástól).
Hányszor van lehetőség idézni másoktól a dolgozatomban?
Akár sokszor is van lehetőség átvenni, azonban fontos, hogy az ilyen “tömeges” átvétel elsősorban a dolgozat elején, az irodalmi áttekintés során jellemző, utána ritkább, mert az dolgozat készítőjének munkája kell, hogy előtérbe kerüljön.
Ha egy szerző hivatkozik valakire, idézi őt, akkor az eredeti szerzőre hivatkozzak vagy arra, akinél én az idézetet találtam?
Amennyiben az olvasott szakirodalomban idézet van, akkor meg kell keresni eredetiben (legalább online) az idézett anyagot és azt idézni, nem az idézetet. Idézetet nem idézünk.
Csak szó szerint lehet átvenni mondatot a dolgozatba?
Idézésre természetesen nem csak szó szerint van lehetőség, hanem gondolatmenetet is lehet idézni és ebben az esetben a hallgató az általa írt megfogalmazásban közvetíti az eredeti gondolatot, a végén természetesen jelölve, hogy ez idézet. Ebben az esetben nem kell idézőjelek közé tenni a mondatot.
A papíron beadott és az elektronikusan beadott dolgozatoknak teljesen meg kell egyezniük?
A papír dolgozat borítójának kivételével, amely az elektronikus verzióban nincs, a két anyag teljesen egyező kell legyen. Mind a kettőben szerepelnie kell a dolgozat teljes szövegének a mellékletekkel együtt, a konzulensi ellenjegyzésnek, a konzulensi lapnak (amely a konzultációkat rögzíti).
Mi az a konzulensi lap?
A konzulensi lapot (amely a konzultációkat rögzíti) a témavezető vezeti a félév során és a tanszéken kell őrizni, majd a hallgatónak át kell adni, ha kész a dolgozata. Ő beköti a diplomadolgozatába (a papír és elektronikus verzióban is benne kell lennie).
A TDK dolgozatban az „Útmutató a diplomamunka készítéséhez” c. dokumentumban leírtak szerint kell a hivatkozásokat megszerkeszteni?
Nem, a TDK dolgozatok esetében nem követelnek meg egységesen alkalmazandó hivatkozást, csak azt, hogy a szövegben “megfelelő módon” szerepeljen a hivatkozás és azok egy irodalomjegyzékben legyenek feltüntetve mind.
A korábban TDK keretében beadott dolgozatokat formailag vagy tartalmilag az aktuális diplomamunka útmutatónak megfelelően át kell szerkeszteni, vagy írni?
Nem. A TDK-n elfogadott dolgozatot egy az egyeben, módosítás nélkül kell leadni az egyezőség miatt, csupán ki kell egészíteni az egyezőségről a nyilatkozattal.
A 2025/2026-os tanévben leadott diplomamunkák plágiumszűrésen fognak átesni?
Igen. A 2025/2025. tanévben beadásra kerülő diplomamunkák esetében a végleges beadás előtt kötelező a Neptun rendszeren keresztül történő plágiumszűrés, az egyezések témavezető általi értékelése és szükség esetén a dolgozat módosítása majd ismételt feltöltése. Az egyezőségvizsgálat kiterjed a 2025/26-ban beadott TDK dolgozatokra is, ugyanakkor az ellenőrzés nem vonatkozik a TDK-n korábban sikeresen részt vett, most diplomamunkaként egyezőségnyilatkozattal leadott dolgozatokra, mert írása és elfogadása egy korábbi esemény alapján már lezárult. Az ellenőrzéssel kapcsolatban a hallgatónak semmilyen előzetes teendője nincs, csupán a diplomadolgozatát kell legkésőbb 2025. november 28-ig (péntek) a Neptunba feltöltenie. A diplomamunkák Turnitin ellenőrzéséhez megállapított Neptun leadási határidőt követően megtörténik diplomamunkája egyezőség ellenőrzése a Turnitin Similarityvel, amelynek eredményét témavezetője megkapja, majd kiértékeli és értesíti önt, hogy szükséges-e a dolgozat módosítása. A végleges diplomamunka leadás határideje pedig 2025. december 5. (péntek). A 2025. őszi TDK-ra vonatkozó speciális szabályokat, kérjük olvassa el a TDK honlapon.
Felhasználhatom a diplomamunkámban a mesterséges intelligenciával létrehozott szöveget?
Az egyetem 2025 augusztustól életbe lépő szabályozása szigorú keretek között, a hallgatók teljes felelősségvállalása mellett engedélyezi a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazását. Ennek feltétele a kötelező előzetes témavezetői egyeztetés, valamint a felhasznált MI-eszközök és alkalmazásuk módjának írásműben történő pontos meghatározása. A teljes leírás itt érhető el. Az alábbi oldalon összeszedtünk néhány gondolatot és az ismert MI szolgáltatások ismérveit, továbbá, hogy mire lehetnek alkalmasak felsőoktatási környezetben.
Úgy hallottam nincs szükség szerzői jogi nyilatkozatra, az útmutató végén mégis szerepel. Ennek ellenére fűzzem hozzá a diplomamunkához?
Nem. Szerzői jogi nyilatkozat leadására 2023 óta nincs szükség, mivel a 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról módosításának értelmében a felsőoktatási intézményeknek kötelezően nyilvánossá kell tenniük a hallgatói dolgozatokat.