Zárthelyi dolgozatok
A hallgatók az tudásukról két évközi zárthelyi dolgozaton adnak számot. A mindkét zárhelyi dolgozat esetében 50% felett kell teljesíteni az aláírás megszerzése érdekében. A hivatkozott szakirodalom és az előadásokon leadott anyag együttesen biztosítják, hogy a hallgató a tananyaganyagból sikeresen tudjon számot adni. A ZH-k fő célja az, hogy a hallgatók az élettant folyamatosan tanulva könnyebben észleljék a fejezetek közötti összefüggéseket.
- Félévenként 2 zárthelyi dolgozatra kerül sor előre meghirdetett időpontban, mely nem módosítható.
- A ZH-k anyaga a megírás előtti elődadások anyagából állíjuk össze.
- A ZH-k időtartama 40 perc.
- Zárthelyinként max. 20 pont érhető el (10 pont alatt: elégtelen; 7 pont alatt: elégtelen és pótolni kell).
- Eredmények elérése hallgatói kódokkal a tanszék honlapján és hirdetőtábláján lehetséges.
- Kijavított zárthelyi dolgozatok a hirdetményben megadott egyetlen időpontban és helyen tekinthetők meg (lehetőség elmulasztása jogvesztő).
- Azon hallgatók, akik az évközi zárthelyiken minimum 75%-ot érnek el, 1 db extra pontot kapnak, amit kedvezményre válthat a záróvizsgán
- Azon hallgatók, akik kiemelkedő eredményt érnek el az évközi zárthelyiken, extra pontot kapnak az alábbi táblázat alapján. Ezen pontok a záróvizsgán válthatók be.
-
ZH eredmény Extra pont a záróvizsgán >60% 1 >70% 3 >80% 6 >90% 10
-
A zárthelyi dolgozatok felépítése
A ZH-k a félév végi vizsga egy-egy részét hívatottak bemutatni, így egy tesztkérdés-sorból, egy képelemzésből és egy esszékérdésből állnak.
20 egyszerű választásos tesztkérdés, amelyek az anyag apróbb részleteire kérdeznek rá. Négy lehetőség közül kell kiválasztani a lehető legjobb választ.
Az ábraelemzés során egy olyan ábrát kell összefüggéseiben ismertetni, illetve vele kapcsolatos kérdésekre válaszolni, amely az előadáson bemutatásra került.
Az esszé során megadott témakör vagy megegyezik a vizsgára kiadott esszékérdések egyikével, vagy annak csak egy részét öleli fel. Amennyiben a kérdés önmagában nem elég részletes, a tanszék megad olyan alcímeket, amelyek kifejtését a hallgatóktól feltétlenül elvárja. Az esszé kérdéstípus elnevezése arra utal, hogy egy adott témakör átfogó ismertetését várjuk a hallgatótól egy koherens szöveg összeállításával. Az esszét egy jól felépített vázlat pontjainak kellően részletezett kifejtésével célszerű elkészíteni.
A zárthelyi dolgozatok pótlása illetve javítása
A félév végén maximum egy sikertelen dolgozat pótolható, a félév végén egy előre meghatározott időpontban. A pót ZH-ra az azt megelőző munkanap délig kell jelentkezni a tanszéki összekötőnél.
A pót-ZH időpontja után további javítási lehetőség nem áll rendelkezésre!
Indexaláírást az a hallgató kap, így vizsgára bocsájtható, aki a félév során a két zárhelyi dolgozaton átlagosan több mint 50 %-ot ért el. Az esetlegesen mulasztott, vagy 6 pontnál gyengébb (max. 1 db) ZH-t a félév végén lehet pótolni, javítani.
A zárthelyiken elért pontok összesítése itt található.
Kollokvium
Az összehasonlító élettan oktatás a félév végén írásbeli kollokviummal zárul. A kollokviumra bocsátás előfeltétele a félév végi aláírás megszerzése:
- Indexaláírást az a hallgató kap, így vizsgára bocsájtható, aki a félév során mindkét zárhelyi dolgozaton több mint 50 %-ot ért el. Az esetlegesen mulasztott, vagy 50 %-nál gyengébb (max. 1 db) ZH-t a félév végén lehet pótolni, javítani.
- A zárthelyiken elért pontok összesítése itt található.
Csak a tanszék által megadott vizsganapok valamelyikére lehet jelentkezni. A NEPTUN-rendszer mellett a hallgatóknak minden, a vizsgával kapcsolatos változást a tanszéki referens számára mindenképpen jeleznie kell. Vizsgára jelentkezni legkésőbb a vizsgát megelőző munkanapon délig lehet.
A kollokviumon a félév elméleti anyagát kérdezzük vissza. A kollokviumon a hallgatóknak a leckekönyvükkel kell megjelenniük. A vizsgázó hallgató személyazonosságát a vizsga elején a vizsgafelügyelők ellenőrzik.
Az írásbeli vizsgán maximum 100 pontot lehet gyűjteni. A vizsga sikeres, ha a hallgató minimum összesen 51 pontot ér el úgy, hogy a tesztkérdéseken minimum 34%-os eredményt, míg az ábrákon és az esszén minimum 26-26%-os eredményt ért el.
A vizsga felépítése
Az írásbeli vizsga három részből áll:
Az írásbeli vizsga három részből áll:
- Az első részben ki kell tölteni egy 40 kérdésből álló egyszerű választásos tesztet, amely lefedi az állatorvosi élettan valamennyi témakörét. A 100%-os eredményű teszt 35 pontot ér.
- A második részben egy ábrát kapnak az élettan egyik fejezetéből, amelyeket értelmezni kell, ki kell tölteni a megjelölt, hiányzó részeket, illetve válaszolniuk kell a feltett kérdésekre. Az ábra 100%-os eredményű megoldása 15 pontot jelent. Az ábrát az előadásokon vetített ábrákból választjuk.
- Az írásbeli vizsga harmadik részében két, az ábra témájától független témakörhöz kapcsolódó esszékérdést kell kifejteni. Egy esszékérdés 100%-os eredményű megoldása 25 pontot ér. A lehetséges esszékérdéseket ide kattintva találják meg.
Az írásbeli vizsgán maximum 100 pontot lehet gyűjteni. A vizsga sikeres, ha a hallgató minimum összesen 51 pontot ér el úgy, hogy a tesztkérdéseken minimum 34%-os eredményt, míg az ábrákon és az esszén minimum 26-26%-os eredményt ért el. Az írásbeli vizsgára 100 perc áll rendelkezésükre.
Évközben szerzett pontok beváltása a záróvizsgán
A hallgatók, akik az évközi ZH-kon kiemelkedő eredményt érnek el, extra pontokat gyűjtenek, amelyeket a vizsgán a 40 kérdéses tesztsorában írunk jóvá (1 pont = 1 elfogadott tesztpont).
A vizsga értékelése
Az írásbeli vizsga követelményei
Feladat | Ajánlott időtartam | Maximális pontszám | Minimumkövetelmény |
Teszt | 35 perc | 35 pont | 34% |
Ábra | 15 perc | 15 pont | 26% |
1. esszé | 25 perc | 25 pont | 26% |
2. esszé | 25 perc | 25 pont | 26% |
Összesen: | 100 perc | 100 pont | 51 pont |
A kollokviumon a tananyag ismeretét ötfokozatú skálán minősítjük.
Összpontszám | Érdemjegy |
0-50 pont | 1 (elégtelen) |
51-60 pont | 2 (elégséges) |
61-70 pont | 3 (közepes) |
71-80 pont | 4 (jó) |
81-100 pont | 5 (jeles) |
A hallgatók a vizsga időpontját egy alkalommal elhalaszthatják. Halasztani személyesen lehet a tanszéki oktatási referensnél. Halasztani legkésőbb a vizsgát megelőző munkanapon délig lehet. Ha a vizsgára feliratkozott hallgató nem jön el vizsgázni, akkor minden esetben elveszít egyet az adott vizsgaidőszakra eső vizsgalehetőségei közül.
Szabályok a vizsgán
A vizsga írása során minden hallgatónak magánál kell tartania a leckekönyvét, amelyet a vizsga dolgozat íratása során ellenőrzünk és beszedünk. Ennek hiányában a hallgató vizsgán nem vehet részt.
A vizsga dolgozat írása során a hallgatókra az alábbi szabályok vonatkoznak:
- A hallgatók csak a tanszék által biztosított golyóstollat használhatják a dolgozat megírásához.
- A hallgatóknak valamennyi táskájukat, csomagjukat, tolltartójukat, a dolgozatíráshoz nem szükséges ruhadarabjaikat (pl. kabát, sapka, sál) stb. ki kell tenniük a tanterem elejébe, a tábla mellé.
- A hallgatók a dolgozatírás során semmilyen segédeszközt nem használhatnak (pl. bármilyen elektronikus segédeszköz, írott segédeszköz, szóbeli segítségnyújtás). A segédeszközöket nemcsak nem használhatják, hanem nem is tarthatják közvetlen környezetükben, illetve maguknál (elektronikus eszközöket, vagy tartozékaikat még kikapcsolt állapotban sem!).
- A hallgatók semmilyen állatot nem hozhatnak be a dolgozatírás idejére a tanterembe, a hallgatótársak zavarásának elkerülése végett.
A fenti szabályok megsértése esetén a hallgató dolgozatírását felfüggesztjük, a dolgozatra 0 pontot adunk.
Javasoljuk, hogy a szükségtelen konfliktusok elkerülése érdekében a dolgozatírás megkezdése előtt mindenki győződjön meg arról, hogy közvetlen környezetében nincs illegális segédeszköz.
Kollokviumi esszékérdések (régi!)
Belső környezet, vér
1. | Milleau Interieur, kompartmentek, vízterek, vízterek meghatározása |
2. | IC és EC tér egyensúlyát befolyásoló tényezők, vérplazma ionos és nem ionos összetevői, az intracelluláris folyadék |
3. | Az interstitialis folyadék kialakulása, mérése, összetétele és jelentősége |
4. | Plazmafehérjék, a vérplazma maradék-N tartalma (NPN) |
5. | A vér élettani szerepe, a vértérfogat meghatározása és változásai |
6. | A vörösvérsejtek és a haemoglobin |
7. | A granulocyták és a makrofágok szerepe |
8. | Emberi- és állati vércsoportok |
9. | Haemostasis; a véralvadás extrinsic, központi és intrinsic útja |
10. | Az immunrendszer elemei; a természetes immunitás és a komplementrendszer |
11. | Szerzett immunitás; az antigén és az ellenanyag szerkezete és funkcióik |
12. | A humorális immunitás; B-lymphocyták és az önkorlátozás |
13. | A celluláris immunitás; T-lymphocyták és az MHC-struktúra |
Cardiovascularis rendszer
14. | A szívizomzat mechanikai tulajdonságai és a Starling-féle szívtörvény |
15. | Ingerképzés és ingerületvezetés a szívben; elektromechanikai kapcsoltság |
16. | Az elektrokardiográfia |
17. | A vérnyomást fenntartó tényezők; a vérnyomás az egyes érszakaszokon; pulzus |
18. | A mikrocirkuláció, anyagáramlás a kicserélési szakaszon |
19. | A cardiovascularis szabályozás lokális és idegi tényezői |
20. | Speciális keringések: coronaria-, bőr-, agyi, splanchnikus és magzati keringés |
Izomélettan
21. | Az izomösszehúzódás mechanizmusa, az elektromechanikai kapcsoltság |
22. | Az izomműködés energia-forrásai, az izomműködés makroszkopikus jelenségei |
23. | A fuzimotor rendszer |
24. | A simaizomra jellemző sajátosságok |
Légzés
25. | A légutak szerepe a légzésben, légzőmozgások, lihegés |
26. | Térfogatváltozások a tüdőben, levegőfrakciók, ventilációs koefficiens |
27. | A légzési munka |
28. | Az oxigén és a szén-dioxid transzportja |
29. | A légzés idegi és kémiai szabályozása |
30. | A madarak légzése |
Kiválasztás
31. | A kiválasztás alapvető folyamatai (filtráció, reabszorpció, szekréció, exkréció) |
32. | Glomeruláris filtrációs ráta (GFR), renalis plazmaáramlás, extrakció, klírensz |
33. | Transzportfolyamatok a proximális tubulusban |
34. | Transzportfolyamatok a Henle kacsban és a distalis kanyarulatos csatornában |
35. | Transzportfolyamatok az összekötőcsőben és a gyűjtőcsatornában |
36. | A vizelet hígítása és koncentrálása a vesében; ellenáramlásos rendszerek |
37. | Az isosmosis szabályozása, ADH- mechanizmus |
38. | Az isovolaemia szabályozása; RAS, ANP és aldosteron |
39. | Az elvezető húgyutak és a vizeletürítés folyamata |
Emésztés, felszívódás
40. | Táplálékfelvétel, nyáltermelés, nyelés |
41. | A gastrointestinalis tractus motorikája és annak elektrofiziológiája |
42. | A gyomornedv-elválasztás fázisai |
43. | A gyomor sósavtermelése és annak szabályozása |
44. | A pancreasnedv termelése, funkciói és szabályozása |
45. | Az epe termelése, funkciói és szabályozása |
46. | Szénhidrátok emésztése és felszívódása |
47. | Zsírok emésztése és felszívódása és transzportja |
48. | Fehérjék emésztése és felszívódása |
49. | Az elektrolit és víz transzportja az emésztőtraktusban; vasfelszívódás |
50. | Vastagbélemésztés, bélsárképződés, defaecatio |
51. | Kérődzők és madarak emésztésének jellegzetességei |
Anyag- és energiaforgalom, hőszabályozás
52. | Kalorimetriás módszerek; a légzési hányados (RQ) fogalma és jelentősége |
53. | Alap- és nyugalmi anyagcsere, befolyásoló tényezők |
54. | A hőegyensúly tényezői és a környezeti hőmérséklet hatása |
55. | A testhőmérséklet szabályozása |
Mineráliák, csont
56. | A kalcium és a foszfor élettani szerepe; felszívódása, megoszlása és kiürülése a szervezetből |
57. | A csontszövet felépítése: osteoblastok, osteoclastok és osteocyták élettani szerepe |
58. | A parathormon, a calcitonin és a D-hormon szerepe a Ca- háztartás szabályozásában |
Endokrinológia
59. | Jelátadási formák, klasszikus visszacsatolás (feed-back), hormonok osztályozása, hormonhatás molekuláris alapjai |
60. | Hypothalamikus faktorok; a neurohypophysis |
61. | Adenohypophysis (növekedési hormon) |
62. | Adenohypophysis (ACTH, TSH, FSH, LH, PRL, MSH) |
63. | A tobozmirigy |
64. | A pajzsmirigyhormonok |
65. | Mineralokortikoidok |
66. | A glükokortokiodok és a stressz élettana |
67. | Katekolaminok |
68. | A hasnyálmirigy hormonjai |
69. | Autakoidok |
A szaporodás élettana
70. | A hím nemi szervek, a hím nemi működés hormonális szabályozása és a spermatogenesis |
71. | A járulékos nemi mirigyek szerepe hím állatokban, hím nemi reflexek |
72. | Az ösztrusz ciklus fázisai |
73. | A petefészek ciklusa |
74. | A ciklus hormonális változásai |
75. | A megtermékenyítés |
76. | A vemhesség |
77. | Az ellés fázisai és endokrinológiája |
Idegtan
78. | Nyugalmi membránpotenciál; helyi válasz; akciós potenciál és terjedése |
79. | Axonális transzport és a szinaptikus ingerületátvitel |
80. | Receptorok, sensorok; az ioncsatornák típusai |
81. | Proprioceptív reflexek |
82. | Exteroceptív reflexek |
83. | Érző rendszerek: recepció, gerincvelő szerepe, antianalgetikus pályák |
84. | Érző rendszerek: thalamus és agykéreg érző működése |
85. | Mozgásszabályozás: testtartás és testhelyzet |
86. | Mozgásszabályozás: az akaratlagos mozgás tényezői |
87. | Mozgásszabályozás: a törzsdúci rendszer és a kisagy |
88. | Az autonóm idegrendszer |
89. | Reticularis aktivitás; alvás, ébrenlét |
90. | A magatartás szabályozása, a limbikus rendszer; viselkedés és ösztön |
91. | Emlékezés és tanulás; feltételes- és feltétlen reflexek |
Receptorok, érzékszervek
92. | Fénylátás, színlátás; sejtszintű mechanizmusok |
93. | Tárgylátás, látásélesség, látótér, szemmozgások, látópályák |
94. | A belső fül működése és a hallás sejtszintű folyamatai |
95. | Ízérzékelés és szaglás |