Magyar
kötelező
vizsga (kollokvium)
1
2
5
30
45
állatorvos (magyar)
Növénytani Tanszék
- Állatorvos magyar
A kurzus leírása
Tantárgyfelelős oktató (e-mail): Dr. Cserhalmi Dániel ([Kattintson az emailcímhez])
Résztvevő oktató(k): Dr. Házi Judit ([Kattintson az emailcímhez]), Dr. Péli Evelin ([Kattintson az emailcímhez]), Dr. Gerencsér Ferencné ([Kattintson az emailcímhez]), Dr. Kutszegi Gergely ([Kattintson az emailcímhez])
A tantárgy képzési célja:
A tárgy célja, hogy állatorvosi szemszögből mutassa be a növényvilágot a hallgatóknak. Ennek keretében a hallgatók megismerkedhetnek a legfontosabb takarmány- és mérgező növényekkel, az azokat felépítő sejtekkel, szövetekkel, ill. a bennük keletkező tápanyagok és másodlagos anyagcseretermékek létrejöttének mechanizmusai-val. Az előadások az elsődleges növényi anyagcsere bioszférában betöltött, alapvető szerepét a baktériumok, a gombák és az állatok anyagcseréjével összehasonlítva mutatják be. A mikroszkopikus, ill. a nagygombák, valamint a növényvédő szerek egészségkárosító hatásaiba is betekintve, a kurzus rávilágít a bioszféra élőlénycsoportjainak egészségét holisztikusan szemlélő teljes élelmiszerlánc-biztonság fontosságára. A tárgy külön foglalkozik a gyepes élőhelyekkel is, melyek kiemelt takarmánytermő területek.
Felmentésre, elfogadási kritérium: „50% egyezés esetén adható felmentés”.
Kötelező szakirodalom:
- Az előadások és gyakorlatok anyagai.
Ajánlott irodalom
- Vetter J. : Növénytan az állatorvostan hallgatók számára. ÁOTK. Budapest, 229 pp.
- Horváth Zs. – Siller I. – Vetter J. : Növénytani gyakorlatok, növényismeret az állatorvostan-hallgatók számára. ÁOTK Budapest, 185 pp.
Előadások tematikája
Heti bontás |
|
1. (02.03) | Bevezetés, jelentőség, morfológia 1. |
2. (02.10) | Morfológia 2. |
3. (02.17) | Növényi sejttan |
4. (02.24) | Növényi szövettan |
5. (03.03) | Elsődleges anyagcsere |
6. (03.10) | Növényélettan és ásványi anyag-forgalom |
7. (03.17) | Másodlagos anyagcseretermékek 1. |
8. (03.24) | Másodlagos anyagcseretermékek 2. |
9. (03.31) | Növényrendszertan 1. |
10. (04.07) | Növényrendszertan 2. |
11. (04.14) | Tavaszi szünet |
12. (04.21) | Húsvét hétfő (04.26-án, szombaton sincs előadás J) |
13. (04.28) | Biogeográfia – füves élőhelyek, gyeptársulások |
14. (05.05) | Mikózisok, mikotoxikózisok |
15. (05.12) | Nagygombák okozta mérgezések, növényvédő szerek |
Frissítve: 2025.01.27.
Gyakorlatok tematikája
Heti bontás |
|
1. (02.03) | Gabonák |
2. (02.10) | Hüvelyes abraktakarmányok és olajos növények |
3. (02.17) | Pillangós szálastakarmányok és lédús takarmányok |
4. (02.24) | ZH1, A szívműködésre ható mérgező növények |
5. (03.03) | A központi idegrendszerre ható mérgező fajok |
6. (03.10) | Az emésztőrendszerre ható, komplex mérgezési tüneteket okozó, fényérzékenyítő, valamint citotoxikus mérgező növények |
7. (03.17) | Rákkeltő, véralvadási zavarokat okozó, oxalát, nitrát és ciánglikozid tartalmú és allergizáló mérgező növények |
8. (03.24) | ZH2; Mérgező kerti- és szobanövények |
9. (03.31) | Gyógynövények |
10. (04.07) | Gyepalkotó fajok |
11. (04.14) | Tavaszi szünet |
12. (04.21) | Equus napok (nincs gyakorlat!) |
13. (04.28) | Látogatás a Füvészkertben |
14. (05.05) | ZH3, Gyomortartalom elemzés, Szénaelemzés |
15. (05.12) |
Javító hét |
Frissítve: 2025.01.27.
Értékelés leírása
ZH-k pótlása, javítása
Akik a hetesi gyakorlat miatt nem tudnak részt venni a ZH-n, azok automatikusan a rákövetkező héten pótolják azt, az oktatóval egyeztetett időpontban!
Amennyiben valaki nem éri el a ZH teljesítéséhez szükséges minimum pontszámot (50%), a javításra két lehetőséget kínálunk:
1) a ZH-t követő héten, a hetesi gyakorlaton részt vett hallgatókkal együtt, az oktatóval egyeztetett időpontban
VAGY
2) a javító héten (május13 – 17.), amikor bármelyik gyakorlat idejében pótolható a sikertelen ZH.
Mindhárom gyakorlati ZH csak egy alkalommal javítható!
Amennyiben valakinek a javítási lehetőségek ellenére is legalább egy hiányzó, vagy érvénytelen ZH-ja (<50%) lenne, akkor a vizsgaidőszak első hetében biztosítunk még egy lehetőséget.
Ebben az esetben viszont a ZH a teljes gyakorlati anyagot lefedi, nem csupán azt a témakört, amiből nem sikerült elérni a minimum (50%) pontszámot.
Ez mindhárom témakörből 5-5 faj felismerését és jellemzését jelenti, vagyis 15 fajt.
Frissítve: 2025.01.27.
Vizsga információk
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsgán a tételhúzás előtt egy beugró tesztet kell megírni.
A beugró egyszerű választásos teszt, ami a tételek legalapvetőbb részeire kérdez rá.
Minimumkövetelmény: 10 kérdésből 7 helyes válasz.
6 helyes válasz esetén lehetőséget biztosítunk a rossz válaszok átgondolására.
Abban az esetben, ha valaki mindhárom gyakorlati ZH-t több, mint 80%-os eredménnyel teljesíti, mentesül a beugró megírása alól.
A szóbeli vizsgán két tételt kell húzni, mind az A, mind a B tételsorból.
A sikeres szóbeli vizsga feltétele, hogy a hallgató mindkét témából elérje a minimum (50%) pontszámot.
Vizsgatételek állatorvosi növénytanból
„A” tételek
- A botanika, mint tudományág jelentősége
- Növényi szervek morfológiája és fontosabb módosulásai
- Specifikus növényi sejtalkotók
- A legfontosabb növényi szövetek (a tápláló hatás és az emészthetőség figyelembe vételével)
- A növények ásványos táplálkozása, a legfontosabb elemek okozta hiánybetegségek állatokban
- Az elsődleges anyagcsere legfontosabb folyamatai: a növények, a gombák és a baktériumok szerepe a bioszférában (kapcsolatuk az állatokkal)
- A fotoszintézis és a légzés folyamatai, szerepük a növényi anyagcserében
- A másodlagos anyagcseretermékek szerepe; a legfontosabb szénhidrát- és fenoloid vegyületcsoportok
- A legfontosabb poliketid és terpenoid vegyületcsoportok
- Az azotoid vegyületcsoportok bemutatása
- Antinutritív anyagok a takarmányozásban (a bioszintetikus rendszer alapján)
- A legfontosabb virágtalan, nyitvatermő és egyszikű csoportok jellemzése
- A legfontosabb kétszikű csoportok jellemzése
- A füves puszták kialakulása és elterjedése a Földön. A legfontosabb hazai gyeptársulások jellemzői.
- Mikrogombák okozta mérgezések emberben és állatokban: mikotoxikózisok
- Nagygombák okozta mérgezések emberben: micetizmusok
- Antropogén eredetű, környezeti mérgek hatásai a bioszférára: a teljes élelmiszerlánc felügyeletének fontossága
„B” tételek
- A gabonafélék jelentősége a takarmányozásban
- Hüvelyes abraktakarmányok jelentősége a takarmányozásban
- Olajos magvú növények jelentősége a takarmányozásban
- Pillangós szálastakarmányok jelentősége a takarmányozásban
- Lédús takarmányok jelentősége a takarmányozásban
- A szívműködésre ható növények és az általuk okozott mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Idegrendszerre ható alkaloidok növényekben, és az általuk okozott mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Idegrendszerre ható terpenoidvegyületek és a tiamináz enzim növényekben, és az általuk okozott mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Májkárosodást és fényérzékenységet okozó mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Magas ciánglikozid-, nitráttartamú fajok okozta mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Az emésztőrendszerre ható és a magas oxaláttartamú fajok okozta mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Egyszerre több szervrendszerre ható, valamint a véralvadás zavarait okozó mérgező növények (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- Karcinogén és citotoxikus fajok okozta mérgezések (hatásmechanizmus, élettani hatás, tünetek)
- A gyógynövények állatgyógyászati jelentősége, felhasználásuk lehetőségei és korlátai
- A legeltetés és a széna takarmányozási jelentősége és állatorvosi vonatkozásai
- Széna és gyomortartalom botanikai elemzés