Magyar
kötelező
gyakorlati jegy
5
1
4
60
30
Élelmiszer-higiéniai Tanszék (EHT)
- Állatorvos magyar
A kurzus leírása
1. Tantervi jellemzők
Jelleg: kötelező tárgy
Tanszék: Élelmiszer-higiéniai Tanszék
Hely a tantervben: 9-10. félév
Előadás/gyakorlat: 120/60
- 9. félév: 60/30
- 10. félév: 60/30
Kredit:
- 9. félév: 4
- 10. félév: 6
2. Tematika
Előadások
Az előadások keretében a biztonságos, aggálytalanul fogyasztható élelmiszerek termelésének, feldolgozásának és forgalmazásának higiéniai feltételeit és jogszabályi előírásait magába foglaló komplex ismeretanyag elméleti alapjait mutatjuk be az állatorvos közegészségügyi (Veterinary Public Health, VPH) gondolkodásmód kialakítása érdekében.
A 9. félévben a következő témakörök kerülnek megbeszélésre: általános élelmiszer-higiéniai alapfogalmak, élelmiszer eredetű veszélyek és egészségkárosodások, mikrobiológiai és a kémiai-toxikológiai élelmiszer-biztonság fontosabb alapelemei, a mikrobiológiai és kémiai kockázatok becslése és kockázatkezelése, kockázatkommunikáció, élelmiszerek romlásával és tartósításával kapcsolatos alapismeretek, az élelmiszerlánc-biztonsági szabályozás alapjai, valamint az élelmiszer-termelés, -feldolgozás és forgalmazás higiéniájának általános szabályai, élelmiszerhamisítás.
A 10. félévben termékpályákra fókuszálva mutatjuk be a „One Health” szemléletű élelmiszerlánc biztonsági feladatokat. A szarvasmarha termékpálya, melynek kapcsán tejhigiénia, azon belül a tejtermelés és a tejfeldolgozás higiéniájának oktatására kerül sor, majd a húshigiénia keretei között a szarvasmarha és egyéb kérődző állatok, valamint a sertés, baromfi, hal, vad és egyéb állati eredetű termékpályák megismertetése, a növényi eredetű élelmiszerek, alkoholos és alkoholmentes italok, húshelyettesítő termékek élelmiszerlánc biztonsági feladatai kerülnek bemutatásra. Különös hangsúlyt fektetünk a húsvizsgálatra, az élelmiszertermelő állatok állatjóléti elvárásaira, az élelmiszer előállítási technológiák bemutatására, a feldolgozás higiéniájával kapcsolatos témakörök megismertetésre.
Gyakorlatok
Az élelmiszer-higiéniai gyakorlatok célja az előadások keretében tárgyalt elméleti ismeretanyag gyakorlati vonatkozásainak bemutatása, egyes vizsgálati eljárások manuális elvégzése, valamint az élelmiszerlánc biztonsági komplex gondolkodásmód kialakításához szükséges gyakorlati készségek fejlesztése.
3. Útmutató a gyakorlatok végzéséhez, illetve az azokra való felkészüléshez
A gyakorlati csoportok beosztásának alapja a tanulmányi osztály által kiadott lista. Egy-egy csoport létszáma nem haladhatja meg a 18 főt.
A gyakorlatokon pontosan, felkészülten, köpenyben kell megjelenni.
Minden hallgató köteles az aktuális járványhelyzetnek megfelelő előírásokat betartani (pl. kézfertőtlenítés a gyakorlóba történő belépéskor, szükség esetén arcot és orrot eltakaró szájmaszk viselése a gyakorlat teljes ideje alatt stb.). Lázas állapot vagy a Covid és más fertőző megbetegedésre gyanút keltő tünetek esetében a hallgató nem vehet részt a gyakorlatokon.
4. Az ismeretek ellenőrzése és értékelése a gyakorlati foglalkozásokon
Az ismeretek ellenőrzése történhet szóban és írásban. Az ellenőrzés elsődlegesen az adott héten esedékes gyakorlat tárgykörét foglalja magába. Ismétlő jelleggel azonban a megelőző gyakorlatok témái is folyamatosan számonkérésre kerülhetnek.
5. A gyakorlatok pótlásának rendje
A gyakorlat(ok)ról való hiányzás pótlására csak a szorgalmi időszakban, az adott gyakorlati héten érintett gyakorlatvezetővel előzetesen írásban (e-mailen) egyeztetett időpontban van lehetőség. A kötelező klinikai betegellátási gyakorlat (két alkalom) miatti hiányzást nem kell pótolni, az azon való részvételt az adott klinikai tanszék közvetlenül igazolja a tanszék felé. A gyakorlatokról legfeljebb négy alkalommal lehet hiányozni (beleértve a két igazolt klinikai gyakorlatot is), ennél több alkalommal való hiányzás esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlatokon való részvétel és a gyakorlatok pótlásának szabályait az aktuális járványhelyzet befolyásolhatja.
6. Félévközi beszámolók, zárthelyi dolgozatok, azok értékelése, esetleges pótlása
A 9. félév folyamán a hallgatók 2 alkalommal elektronikusan írásban, zárthelyi dolgozat formájában adnak számot a tudásukról. A dolgozatok témája az írást megelőző hétig tartott gyakorlatok és előadások anyagából kerül összeállításra. A dolgozatokat százalékosan értékeljük az elért pontszámok alapján. Az a hallgató, aki <60% értékelésű dolgozatot írt, vagy az írásbeli számonkérésen bármely ok miatt nem vett részt, a szorgalmi időszak végéig előre egyeztetett időpontban pótdolgozatot köteles írni. Erre összesen két lehetősége van.
Az a hallgató, aki az elméleti témakörből az órán kiadott feladat feldolgozásával írásbeli esettanulmányt készít és azt a szorgalmi időszak utolsó hetéig benyújtja a tanszékre, valamint azt a téma előadója elfogadja, mentesül a 10. félév 1. Zh-jának megírása alól, azt 100%-os eredménnyel teljesíti.
A 10. félév folyamán az elméleti és gyakorlati anyagból két teszt dolgozat megírására kerül sor. Az a hallgató, aki <60% értékelésű dolgozatot írt, vagy az írásbeli számonkérésen bármely ok miatt nem vett részt, a szorgalmi időszak végéig előre egyeztetett időpontban pótdolgozatot köteles írni. Erre összesen két lehetősége van. Mindkét tesztdolgozat legalább 60%-os eredményű megírása a 10. félév végi aláírás feltétele.
7. A félév végi aláírás, illetve a gyakorlati jegy megszerzésének feltételei
9. és 10. félév: Az előadásokon való részvétel kötelező. A hallgatók részvételét az előadásokon az előadók alkalmanként ellenőrzik. Háromnál több igazolatlan hiányzás a félév végi aláírás megtagadását vonja maga után!
Mindkét félévben a félév végi aláírás megszerzésének feltétele az összes gyakorlat és az előadások látogatásának teljesítése és a kötelező 2 zárthelyi dolgozat eredményes megírása.
9. félév: Gyakorlati jegy: a gyakorlati jegy meghatározásához a két dolgozat százalékos eredményének átlagát vesszük figyelembe a következők szerint: 60-69% elégséges, 70-79% közepes, 80-89% jó, 90-100% jeles. Amennyiben a hallgató a rendelkezésre álló 3 alkalommal nem teljesíti legalább 60%-os eredménnyel valamelyik zárthelyi dolgozatot, az elégtelen gyakorlati jegyet von maga után.
A gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszakban van lehetőség.
A mintatantervben előírt tantárgyi kreditpontok megszerzésének feltétele a félévvégi aláírás és az elégséges, vagy annál jobb gyakorlati jegy megszerzése.
10. félév: a félév végi aláírás feltétele az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel és a félév során írt mindkét írásbeli dolgozat legalább 60%-os eredménnyel való teljesítése.
Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel és a félév végi aláírás szabályait az aktuális járványhelyzet befolyásolhatja.
8. Vizsgakövetelmények
9. félév: vizsga nincs (gyakorlati jegy)
10. félév: vizsga a 9. és a 10. félév anyagából
9. A 10. félévi szigorlat
A vizsga két részből áll. Az első egy írásbeli tesztvizsga, amely a 9. és 10. félév elméleti és gyakorlati anyagát öleli fel, a második szóbeli rész pedig az első napos kompetencia szempontjából fontos témaköröket foglalja magába. Mindkét részvizsgát 1-5 közötti érdemjeggyel értékeljük, a vizsga végső érdemjegyét a két részvizsga átlaga adja. Az írásbeli vizsga értékelése a következő: 60-69% elégséges, 70-79% közepes, 80-89% jó, 90-100% jeles. A vizsga teljesítésének feltétele mindkét részvizsga legalább elégséges érdemjeggyel történő abszolválása. Amennyiben az írásbeli részvizsga elégtelen érdemjeggyel zárul, a hallgató nem vehet részt a vizsga szóbeli részén. Amennyiben a sikeres írásbeli vizsgát követően a szóbeli részre kapott érdemjegy elégtelen, csak a szóbeli részvizsgát kell megismételni. Amennyiben az írásbeli és/vagy a szóbeli vizsga eredménye elégtelen, a következő vizsga utóvizsgának minősül. Az ismétlő javítóvizsga (utóvizsga) és a sikertelen vizsga között legalább három napnak kell eltelnie.
Elégtelennek minősül a szóbeli vizsga, ha a vizsgázó ismeretei az adott témakörben jelentős mértékben hiányosak az első napos kompetencia tekintetében. A szóbeli részvizsga komplex kérdéseit (összesen 40 kérdés), amelyből a hallgató a vizsgán két kérdést húz, a tanszék a honlapján teszi közzé.
10. Ajánlott tan- és segédanyagok
Előadások és gyakorlatok anyagai (e-learning rendszer).
Laczay P.: Élelmiszer-higiénia, élelmiszerlánc-biztonság. A/3 Nyomdaipari és Kiadói Kft, 3. kiadás, Budapest, 2018.
Erdősi O.-Lányi K.-László N.-Lehel J.-Szakmár K.-Szili Zs.: Élelmiszer-higiéniai gyakorlatok I. A/3 Nyomdaipari és Kiadói Szolgáltató Kft., Budapest, 2016.
Erdősi O.-Lányi K.-László N.-Lehel J.-Szakmár K.-Szili Zs.: Élelmiszer-higiéniai gyakorlatok II. A/3 Nyomdaipari és Kiadói Szolgáltató Kft., Budapest, 2017.
11. Órarend
Előadások tematikája
ELŐADÁSOK
2024/2025 I. félév
Hétfő: 10:15-12:00 /Tormay előadó
Péntek: 12.15-14:00/Zlamál előadó
Hét | Dátum | Előadás témája | Előadó |
1 | 09. 09. | Bevezetés, történeti áttekintés. „Közös Egészség”, élelmiszer-ellátás biztonság, élelmiszerlánc-biztonság, élelmiszer-higiénia. | Süth Miklós
|
09. 13. | Az élelmiszer aréna. A „jó” élelmiszer. | Búza László | |
2 | 09. 16. | Bevezetés az élelmiszerlánc kockázataiba, kockázatbecslés, kockázat-haszon elemzés | Jóźwiak Ákos |
09. 20. | Élelmiszerjogi alapok. Az élelmiszergazdaság jogi szabályozása | Kasza Gyula | |
3 | 09. 23. | Az élelmiszerlánc felügyeleti rendszere, nyomonkövethetőség, felelősség az élelmiszerláncban. | Kocsner Tibor |
09. 27. | Élelmiszermikrobiológiai alapok, mikrobák szaporodása, pusztulása. | Nagy Attila | |
4 | 09. 30. | Obligát patogén baktériumok. | Lancz Zsuzsanna |
10. 04. | Fakultatív patogén baktériumok, bakteriális toxinok, vírusok, prionok, paraziták. | Nagy Edith
Lancz Zsuzsanna |
|
5 | 10. 07. | Romlást okozó mikroorganizmusok.
Mikroorganizmusok alkalmazása az élelmiszeriparban. |
Engelhardt Tekla |
10. 11. | Mikrobiológiai kockázatok csökkentésének lehetőségei. | Engelhardt Tekla | |
6 | 10. 14. | Fertőtlenítés. | Lancz Zsuzsanna |
10. 18. | Kémiai-toxikológiai élelmiszer-biztonság: állatgyógyászati készítmények és tiltott hatóanyagok. | Lehel József | |
7 | 10. 21. | Kémiai-toxikológiai élelmiszer-biztonság: környezeti és mezőgazdasági szennyezők. | Lányi Katalin |
10. 25. | Kémiai-toxikológiai élelmiszer-biztonság: technológiai szennyezők.
Biológiai eredetű szennyező anyagok I. (mikotoxinok, gombatoxinok) |
Pleva Dániel | |
8 | 10. 28. | Biológiai eredetű szennyező anyagok II. (tengeri és édesvízi biotoxinok).
Természetes eredetű toxikus anyagok. |
Lehel József |
9
|
11. 04. | Antibiotikum rezisztencia az élelmiszerláncban.
Vegyi szennyezettség ellenőrzése, kémiai kockázatok csökkentésének lehetőségei. |
Jóźwiak Ákos
Farkas Zsuzsa |
11. 08. | Élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok (FCM).
Élelmiszerek csomagolása, jelölése. |
Darnay Lívia | |
10 |
11. 11. | Az elsődleges, másodlagos élelmiszer előállítás és szállítás élelmiszer-biztonsági, minőségi összefüggései. | Búza László |
11. 15. | Előfeltételi rendszerek. GAP, GMP, GHP. | Süth Miklós | |
11 |
11. 18. | A HACCP rendszer alapjai. | Süth Miklós |
11. 22. | A HACCP rendszer alkalmazása. | Süth Miklós | |
12 |
11. 25. | Kockázat menedzsment. | Jóźwiak Ákos |
11. 29. | Élelmiszerlánc biztonsági események kivizsgálása.
Az élelmiszer eredetű/közvetített betegségek diagnosztikája. |
Búza László | |
13 |
12. 02. | Élelmiszer hamisítás. | Búza László
Darnay Lívia |
12. 06. | Élelmiszer allergia és intolerancia. | Gyetvai Béla | |
14 | 12. 09. | Kockázatkommunikáció. | Kasza Gyula |
12. 13. | Fenntarthatóság az élelmiszerláncban.
Élelmiszerhulladékok – problémák és megoldások. |
Kasza Gyula |
Gyakorlatok tematikája
GYAKORLATOK
2024/2025 I. félév
Gyakorlatok helye: N. épület 2. emelet (Élelmiszer-higiéniai gyakorló)
Hét | Dátum | Gyakorlat témája | Témavezető | Gyakorlatvezető |
1 | 09. 09-13. | A gyakorlatok célja, előírások, alapfogalmak
Munka- és tűzvédelmi oktatás |
Lehel József
Lányi Katalin |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
2 | 09. 16-20. | Mintavételezés hatósági és egyéb célra
|
Lehel József
|
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
3 | 09. 23-27. | Monitoring vizsgálati rendszerek
|
Lehel József | Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
4 | 09. 30-10.04. | A víz élelmiszer-higiéniai jelentősége és vizsgálata | Lányi Katalin
Nagy Attila |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
5 | 10. 07-11. | Élelmiszerek mikrobiológiai kritériuma 2073/2005/EK rendelet alkalmazása
Személyi higiéniai vizsgálat. |
Nagy Attila
Engelhardt Tekla |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
6 | 10. 14-18. | Klasszikus és gyors módszerek az élelmiszermikrobiológiában.
|
Nagy Attila
Engelhardt Tekla |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
7 | 10. 21-25. | A patogének kimutatása élelmiszerekből (Salmonella kimutatás) | Nagy Attila
Engelhardt Tekla |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
8 | 10. 28-11.01. | Molekuláris módszerek az élelmiszer mikrobiológiában. Salmonella PCR kimutatásának értékelése. | Nagy Attila
Engelhardt Tekla |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
9 | 11. 04-08. | Élelmiszer vállalkozások ellenőrzésének laboratóriumi módszertana
Trichinella vizsgálat |
Bittsánszky András
Engelhardt Tekla Búza László |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
10 | 11. 11-15. | Kémiai-toxikológiai élelmiszer-biztonság: mintaelőkészítés, szűrővizsgálatok, megerősítő és nagyműszeres vizsgálatok | Lányi Katalin
Lehel József |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
11 | 11. 18-22. | Esettanulmány kémiai, mikrobiológiai kockázatbecslésre | Jóźwiak Ákos | Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
12 | 11. 25-29. | HACCP rendszer esettanulmány | Jóźwiak Ákos
Tóth András József |
Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
13 | 12. 02-06. | Esettanulmány kockázatkezelésre
|
Jóźwiak Ákos | Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
14 | 12. 09-13. | Pótgyakorlat | Darnay Lívia
Pleva Dániel Farkas Máté |
Vizsga információk