Magyar
kötelező
vizsga (kollokvium)
4
7
5
42
14
Takarmányozástani és Klinikai Dietetikai Tanszék
Állatorvos magyar
A kurzus leírása
A tantárgy előadói és gyakorlatvezetői:
Dr. Hullár István, egyetemi docens
Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya, egyetemi docens
Dr. Hetényi Nikoletta, tudományos munkatárs
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Dr. Moravszki Letícia, egyetemi tanársegéd
ÓRALÁTOGATÁS
Előadások
A Tanulmányi és Vizsgaszabályzat értelmében kötelező az előadásokon történő részvétel és ezt rendszeresen ellenőrizzük. Az igazolatlan hiányzások száma egy szemeszterben nem haladhatja meg a hármat. Ennél több igazolatlan hiányzás esetén nem ismerjük el a hallgató félévét, azaz, nem kap aláírást.
Nem minősül igazolatlan távolmaradásnak a klinikai gyakorlat, a TDK- vagy szakdolgozat készítésével kapcsolatos munka miatt történő hiányzás, de ennek tényét igazoltatni kell az illető gyakorlatvezetővel vagy témavezetővel a megfelelő formanyomtatványon.
Gyakorlatok
A gyakorlatokon való részvétel ugyancsak kötelező.
A gyakorlati foglalkozások összóraszámának 30%-át meghaladó hiányzás esetén nem engedélyezhető az elmulasztott gyakorlatok pótlása, a hallgató tehát nem szerezheti meg az adott tantárgy kreditpontját. EZ LEGFELJEBB 4 HIÁNYZÁS, AMIBŐL 3-AT KELL PÓTOLNI.
Egy hiányzást indoklás nélkül elfogad a tanszék, azt nem kell pótolni.
A 4 hiányzásba nem számítanak bele az ügyeletek miatt – igazoltan – mulasztott gyakorlatok és azokat nem is kell pótolni.
TANSZÉKI ÖSSZEKÖTŐ
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus (Rottenbiller u. 50.); telefon (mellék): 8643;
e-mail: [Kattintson az emailcímhez]).
Előadások tematikája
Oktatási időszak: 2025. szeptember 8-től december 12-ig (14 hét).
A tantárgy helye: 7. szemeszter.
Óraszám, helyszín: 3 óra/hét előadás (kedd: Hetzel előadó, szerda: Tormay előadó).
1 óra/hét/csoport gyakorlat (J. épület, 304.).
Az előadások és gyakorlatok részletezése heti bontásban
A címek mellett zárójelben az anyagra vonatkozó tételek számai (tételcsoport/kérdés) láthatóak.
1. hét (szeptember 8-12.)
Előadás Követelményrendszer (óralátogatás, vizsgafeltételek, nyári gyakorlati beszámoló).
Az újszülött és szopós malacok ellátása, táplálása (A/1). Gyakorlati malacválasztási rendszerek, ezek emésztésélettani háttere (A/2). A hízósertések takarmányozása A/3). Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
Gyakorlat A „Takarmányozástan 2.” megértése szempontjából súlypontos részek rövid áttekintése az elmúlt félév anyagából.
Dr. Moravszki Letícia egyetemi tanársegéd
Szeptember 11. (csütörtök): 14 órától rektori szünet (piknik).
2. hét (szeptember 15-19.)
Előadás A tenyésztésre szánt kocasüldők (A/4), a vemhes (A/5) és a szoptató (A/6) kocák takarmányozása. Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
Gyakorlat A számolási feladatok összefoglalása. I.
Dr. Moravszki Letícia egyetemi tanársegéd
3. hét (szeptember 22-26.)
Előadás A tejhasznú tehenek takarmányozása a laktáció egyes szakaszaiban (A/16), valamint a szárazon állás alatt (A/18). A tejhasznú tehén energiaállapota javításának lehetőségei takarmányozással, a bendő működését és az anyagforgalmat kedvezően befolyásoló vegyületek (A/17). Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Gyakorlat A tejelő tehén gyakorlati takarmányozása: komplett monodiéta (TMR:
Total Mixed Ration), PMR (Partial Mixed Ration).
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
4. hét (szeptember 29. – október 3.)
Előadás A kérődzők alkalmazott emésztésélettana (A/11, A/12, A/13). A tejhasznú tehén borjának takarmányozása (A/14). A tejhasznú üsző felnevelése (A/15).
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Gyakorlat A sertések gyakorlati takarmányozása.
Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
5. hét (október 6-10.)
Előadás A húshasznú üsző felnevelése, az anyatehén takarmányozása, marhahizlalás (A/15; A/19). Takarmányozási szaktanácsadás:
– a tejelő tehén ellés körüli anyagforgalmi betegségei és azok megelőzése (B/5, B/6, B/7); a tejkarbamid mérésének jelentősége, gyakorlati alkalmazása (B/8); állomány- és egyedi diagnózis a tej és a vizelet ketonanyag-koncentrációja alapján, ketonuriás index (B/9/);
– a húsmarha dietetikája (B/10). Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Gyakorlat A hízómarha fejadagjának ellenőrzése.
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
6. hét (október 13-17.)
Előadás A nyúl biológiája és emésztésélettani sajátosságai (A/33). Gyakorlati nyúltakarmányozás (A/34), a nyúl fontosabb takarmányozási eredetű bántalmai (B/26). Dr. Hetényi Nikoletta tudományos munkatárs
Gyakorlat A nyúltakarmányozás gyakorlata.
Dr. Hetényi Nikoletta tudományos munkatárs
Október 18. (szombat): munkanap október 24. (péntek) helyett.
7. hét (október 20-24.)
Előadás Juh- és kecsketakarmányozás (A/20, A/21, A/22, A/23).
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Gyakorlat A legeltetett kérődző állatok takarmányozása.
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Október 23. (csütörtök): ünnepnap; október 24. (péntek): pihenőnap.
8. hét (október 27-31.)
Előadás A baromfi emésztésélettani sajátosságainak takarmányozási vonatkozásai (A/26). A brojlercsirke (A/27) és a nagytestű pulykahibrid (A/28) takarmányozása.
Dr. Hullár István egyetemi docens
Gyakorlat A számolási feladatok összefoglalása. II. Dr. Hullár István egyetemi docens
9. hét (november 3-7.)
Előadás A pecsenyekacsa (A/29), a pecsenyelúd és a húsliba (A/30) takarmányo-zása. Kacsa- és libamájtermelés (A/31), a tojóhibridjércék és a tojóhibridek (A/32) takarmányozása. Dr. Hullár István egyetemi docens
Gyakorlat A baromfitakarmányozás gyakorlata. I. Dr. Hullár István egyetemi docens
10. hét (november 10-14.)
Előadás A ló takarmányozása (A/7, A/8, A/9, A/10) és dietetikája (B/1, B/2, B/3, B/4).
Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
Gyakorlat Gyakorlati lótakarmányozás. Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
11. hét (november 17-21.)
Előadás A sajátosan macska-anyagforgalmi betegségek élettani és biokémiai alapjai, megelőzésük, kezelésük (B/12). Az elhízás endokrinológiája, genetikája és dietetikája (kutya, macska) (B/13). A bőrbetegségek dietetikája /kutya, macska/ (B/17). A cukorbeteg kutya és macska dietetikája (B/18). A hasnyálmirigy megbetegedésének dietetikája /kutya, macska/ (B/20). Munkakutyák, valamint a daganatos kutyák és macskák táplálása. (B/23). Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Gyakorlat A baromfitakarmányozás gyakorlata. II. Dr. Hullár István egyetemi docens
November 19. (szerda): rektori szünet (Tudományos Diákköri Konferencia).
12. hét (november 24-28.)
Előadás Az egészséges kutya és macska táplálása (A/24, A/25). (2 óra.)
Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
A baromfi fontosabb anyagforgalmi betegségei (B/25) (1 óra.)
Dr. Hetényi Nikoletta tudományos munkatárs
Gyakorlat Kutya- és macskatápok. Dr. Moravszkí Letícia egyetemi tanársegéd
13. hét (december 1-5.)
Előadás A juh és a kecske fontosabb anyagforgalmi betegségei (B/11). (1 óra.) Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
Precíziós takarmányozás (A/35). (2 óra.) Dr. Moravszkí Letícia egyetemi tanársegéd
Gyakorlat A beteg kutya és macska diétás táplálása.
Dr. Bersényi András egyetemi adjunktus
14. hét (december 8-12.)
Előadás Az öreg kutya, macska és ló sajátos táplálása (B/14). A beszűkült veseműködésű kutya és macska táplálása (B/15). A húgykövesség /kutya, macska/ dietetikája (B/16). A pangásos szívelégtelenség dietetikája /kutya, macska/ (B/19). A máj megbetegedésének dietetikája /kutya, macska/ (B/21). A táplálás és a csontrendszer összefüggései /kutya, macska/ (B/22). Az árván maradt kutya, macska és csikó táplálása (B/24). Dr. Korbacska-Kutasi Orsolya egyetemi docens
Gyakorlat Esetbemutatás. Dr. Hetényi Nikoletta tudományos munkatárs
Gyakorlatok tematikája
Vizsga információk
A „TAKARMÁNYOZÁSTAN 2.” VIZSGA (2025.)
1. Vizsgaidőszak: 2025. december 15-23. és 2026. január 2-30.
2. A „Takarmányozástan 2.” vizsga előfeltétele:
− a „Takarmányozástan 1.” vizsga megléte,
− a gyakorlati számítási feladatok sikeres megoldása,
− a nyári gyakorlati beszámoló „megfelelt” minősítése (lásd a 8. pontban leírtakat).
Ha valaki nem teljesítette „takarmányozástan 1.” vizsgát vagy a számolási feladatokat, az nem kezdheti meg a „takarmányozástan 2.” vizsgát akkor sem, ha bejelentkezett az adott napra.
2.1. Jelentkezés a hiányzó „Takarmányozástan 1.” vizsga pótlására: a NEPTUN-on keresztül.
2.2. Gyakorlati vizsga (számítási feladatok)
– A 6. és 7. szemeszterek során összesen 8 olyan témakört tanulunk, amelyek megértését gyakorlati vizsga (számolási feladatok) megoldásán keresztül lehet ellenőrizni. Ezeket átismételjük a 7. szemeszteri gyakorlatok során.
– A gyakorlati vizsgák írásbeliek, amelyekre a Neptun/Unipoll rendszerben a szorgalmi időszakban, a hallgatókkal egyeztetett időpontban kerül sor, illetve a vizsgaidőszakban minden pénteken. A szorgalmi időszakban pótírásbelire is lesz lehetőség. A gyakorlati vizsgát a hallgatók otthonról írják meg. Egy hallgató egy vizsgaidőszakban háromszor próbálkozhat a gyakorlati vizsga megírásával.
– A gyakorlati vizsga értékelése
az egyes feladattípusok megoldásával különböző pontszámokat lehet elérni,
az értékelés kétszintű: megfelelt vagy nem felelt meg,
a „megfelelt” szinthez a maximális pontszám legalább 60%-át szükséges elérni.
Jelentkezés gyakorlati vizsgára: a „Neptun/Oktatás/Feladatok” felületen. Ide kerülnek a gyakorló feladatok is abban a formában, ahogy a rendszer kéri a megoldásokat.
A gyakorlati vizsga (számítási feladatok) megírásának feltétele a „Takarmányozástan 2.” gyakorlatok teljesítése, valamint a hiányzások időben történő pótlása.
A gyakorlati vizsga a sikeres „Takarmányozástan 1.” vizsga hiányában is megírható.
3. A „takarmányozástan 2.” vizsga menete
• A „takarmányozástan 2.” vizsga két részből áll:
– egy írásbeliből (A-tételsor: „Az egyes állatfajok emésztésélettana, takarmányozása”) és
– egy szóbeliből (B-tételsor: „Klinikai dietetika”).
• Ez a vizsgarend a 2025/26-os tanév első félévétől (2025. szeptember 8-tól) érvényes és egyaránt vonatkozik a „takarmányozástan 2.” tárgyat
-2025. szeptemberében felvett hallgatókra, valamint
-a korábbi hallgatókra (vizsgakurzus).
• 2025. szeptember 8-tól tehát az A-tételsorból csak írásban lehet vizsgázni. Akinek a Tanulmányi Osztály által igazolt írási nehézsége (pl. diszlexia) van, az – a jogszabályban meghatározottak alapján – 30%-kal több időt kap az írásbeli vizsgán.
• Az írásbeli és szóbeli vizsgák összetartoznak. Mivel egy vizsgaidőszakban legfeljebb 3 vizsga tehető, ez igaz mind az írásbelire, mind a szóbelire. Tehát legfeljebb 3 írásbeli és 3 szóbeli vizsga tehető.
Ez a kitétel azonban – a vizsgaszabályzat szerint – a teljes vizsgaidőszakra érvényes és nem egy adott hétre. Ha valaki pl. a vizsgaidőszak utolsó hetében teszi le először sikeresen az írásbeli vizsgát, annak már nem tudunk biztosítani egy hét alatt 3 szóbeli vizsgalehetőséget.
• A szóbeli vizsgára csak sikeres írásbeli után kerülhet sor. Amennyiben sikertelen az 1. írásbeli vizsga, akkor nem tehető szóbeli vizsga és egyben sikertelen az első „takarmányozástan 2.” vizsga.
• Ha valakinek sikeres az írásbelije, de sikertelen a szóbelije, akkor ugyancsak elégtelen a „takarmányozástan 2.” vizsgája. Tehát minden sikertelen írásbeli vagy szóbeli vizsga egyben egy elégtelen „takarmányozástan 2.” vizsgát jelent.
• Ha valaki 3-szor tesz sikertelen írásbeli vizsgát, az már nem vizsgázhat az adott vizsgaidőszakban szóban. Elhasználta ugyanis mind a 3 írásbeli vizsgalehetőségét és a sikeres írásbeli vizsga hiányában nem kerülhet sor a szóbelire. Ennek megfelelően három elégtelen jegye lesz „takarmányozástan 2.”-ből, azaz, nem teljesítette a tárgyat.
• Amennyiben valaki sikeres írásbeli vizsgát tett, de – egyszer vagy többször – elégtelen a szóbelije és ezért nem teljesítette a „takarmányozástan 2.” tárgyat, annak a következő, azaz, a 2026. nyári vizsgaidőszakban (vizsgakurzus) elfogadjuk a korábbi sikeres írásbelijét és csak szóbeli vizsgát (B-tételsor) kell tennie. Ez az engedmény azonban legfeljebb a fent említett vizsgaidőszakra vonatkozik. Amennyiben az ebben a vizsgaidőszakban tett „takarmányozástan 2.” vizsgája ismét sikertelen, vagy eleve egy későbbi időpontban kíván vizsgázni, akkor nemcsak a szóbeli, de az írásbeli vizsgát is ismételnie kell.
4. A „takarmányozástan 2.” vizsgára történő bejelentkezés módja
• A vizsgaidőszakot megelőzően, a NEPTUN-ban, a „Takarmányozástan 2.” írásbeli vizsgára kell jelentkezni.
• Az írásbeli vizsgákat „Takarmányozástan 2/vizsgák/elektronikus vizsga” formájában találják meg a NEPTUN-ban.
• A szóbeli vizsgák időpontjai is ki lesznek írva a NEPTUN-ban, de ezekre csak a sikeres írásbeli vizsga után tudnak jelentkezni.
5. Átjelentkezés/halasztás
Átjelentkezés/halasztás esetén legkésőbb a vizsgát megelőző nap 12 óráig kell leiratkozni a NEPTUN-ban. Ha valaki nem jelenik meg a vizsgán anélkül, hogy előtte leiratkozott volna, elveszít egy vizsgalehetőséget.
A tanszékeknek nincs engedélyük arra, hogy bárkit vizsgára jelentkeztessenek vagy töröljenek a listáról, ezért kérjük, hogy ilyen igénnyel ne is forduljanak a titkársághoz.
6. Vizsganapok
A vizsgaidőpontokat és az adott napra jelentkezők lehetséges számát a NEPTUN-ban adjuk meg. A vizsganapokra egyaránt jelentkezhetnek magyar és külföldi hallgatók. Kérjük, töltsék fel a megadott helyeket, mert nem áll módunkban újakat biztosítani a kihagyottak helyett!
Figyelem! Kérjük vegyék komolyan a vizsgajelentkezéseket, mert nem tudunk új vizsgaalkalmakat adni a halasztottak helyett. A hallgatók 3 vizsgalehetősége a teljes vizsgaidőszakra vonatkozik és nem az utolsó vizsgahétre. Az utolsó hétre első vagy második alkalommal jelentkezőknek − sikertelen vizsga esetén – már nem tudunk újabb lehetőséget biztosítani a vizsgaidőszakban.
7. Az írásbeli vizsga menete
• Az írásbeli vizsgákra hetente egy alkalommal – mindig hétfőn – biztosítunk lehetőséget. Ez összesen 6 vizsgaalkalmat jelent, amelyből minden hallgató legfeljebb 3-at vehet igénybe aszerint, hogy mikor kívánja teljesíteni a szóbeli vizsgát. (Ha pl. valaki a 3. vizsgahéten szeretne szóbelizni, akkor legkésőbb annak a hétnek az elsőnapján – hétfőn – kell írásbeli vizsgát tennie, de megteheti ezt korábban is, pl. az 1. vagy 2. hétfőn.) A sikeres írásbeli vizsga után jelentkezhet be a szóbeli vizsgára.
• Az írásbeli helyszíne: egyetemi előadó.
• Az írásbeli vizsga kezdete: előre közöljük.
• A kérdések száma/teszt: 30.
• A kérdések típusa: egyszerű feleletválogatós (4 válaszból mindig csak 1 jó).
• Értékelés:
0 – 18 pont ( 0 – 59%) = elégtelen.
19 – 21 pont (60 – 69%) = elégséges.
22 – 24 pont (70 – 79%) = közepes.
25 – 27 pont (80 – 89%) = jó.
28 – 30 pont (90 – 100%) = jeles.
• Elérhető többletpontszámok
A tanszék jutalmazni kívánja az előadásokon rendszeresen és aktívan részt vevő hallgatókat. Ennek megfelelően, azok, akik részt vettek az előadások legalább 50%-án és válaszoltak az online kérdésekre, az alábbiak szerint kaphatnak többletpontot az írásbelin elért eredményükhöz.
Miután heti két előadás van (1 kétórás és 1 egyórás), a 14 oktatási hét alapján ez 28 előadást jelent. A jelenlét szempontjából nem teszünk különbséget aszerint, hogy az adott héten a kétórás vagy az egyórás előadáson vett részt az illető. Az előadások legalább 50%-án történő részvétel tehát összesen 14 alkalmat jelent. Akiknél teljesült az 50%-os részvétel, azok – az online válaszaik eredményei alapján – az alábbiak szerint részesülnek többletpontban az írásbeli vizsgán.
Eredmény (a helyes válaszok aránya) Pluszpont
50-64% 2 pont.
65-79% 3 pont.
80-100% 4 pont.
Az írásbelin elért pontszám, valamint a pluszpontok összege természetesen nem haladhatja meg a 30 pontot.
A fenti értékelést a Kahoot-alkalmazás segítségével végezzük. Erre – az előadás során – mobil telefonnal lehet bejelentkezni a NEPTUN-kódjuk megadásával. (Kérjük, hogy a NEPTUN-kódjukat mindig azonosan, nagybetűkkel írják!)
• Vizsgakérdések a „Takarmányozástan 2” írásbeli vizsgához (A-tételcsoport).
8. Vizsgakérdések (a „takarmányozástan 2” szóbeli vizsgához)
A-tételcsoport: „Az egyes állatfajok emésztésélettana, takarmányozása”.
Segítségként számos kérdésnél feltüntettük a téma kifejtésére vonatkozó útmutatást is.
A. TÉTELCSOPORT: AZ EGYES ÁLLATFAJOK EMÉSZTÉSÉLETTANA, TAKARMÁNYOZÁSA.
A/1. Az újszülött és szopós malacok ellátása, táplálása. (Az időszak hossza, születési súly, emésztésélettani sajátosságok, kolosztrum, Fe-pótlás, a szilárd takarmányozás etetésének célja, kezdete, a szilárd takarmány fehérjetartalma, mennyisége, takarmány-kiegészítők.)
A/2. Gyakorlati malacválasztási rendszerek, ezek emésztésélettani háttere. (Malacválasztási rendszerek, életkor és testsúly a választáskor, a választási stressz okozta problémák, az etetett takarmányok energia- és fehérjetartalma, szilárdtakarmány-fogyasztás, takarmány-kiegészítés.)
A/3. A hízósertések takarmányozása. (A hizlalási időszak kezdete és vége, testsúly a hizlalási időszak kezdetén és végén, az elvárt napi súlygyarapodás, a takarmányozás célja, tápok, valamint azok energia- és fehérjetartalma, fizikai formája, napi takarmányfogyasztás, fajlagos takarmány-felhasználás, etetési technológia, a gyomorfekély megelőzése.)
A/4. A tenyésztésre szánt kocasüldők takarmányozása. (Életkor és testsúly az életszakasz elején és végén, az első termékenyítés idejét meghatározó tényezők, napi adagok, flushing, az etetett táp energia- és fehérjetartalma.)
A/5. A vemhes kocák takarmányozása. (A vemhesség hossza, testsúly és hátszalonna-vastagság az első vemhesség elején és végén, a takarmányozás célja, takarmányozási szakaszok, a vemheskocatáp energia- fehérje- és rosttartalma.)
A/6. A szoptató kocák takarmányozása. (A szoptatási időszak hossza, kezdeti és végsúly az első szoptatás alatt, a hátszalonna-vastagság a szoptatás elején és végén, a takarmányozás célja és menete: napi mennyiségek, etetések száma, etetési technológia, a táp fizikai formája, energia- és fehérjetartalma, a kocatej szárazanyag-, fehérje- és zsírtartalma, a koca takarmányozása a választás után.)
A/7. A ló életfenntartó táplálóanyag-igénye, takarmányozása. (Emésztésélettani sajátosságok, szárazanyag-felvétel, energia-, fehérje-, rost-, Ca- és P-szükséglet, a Ca:P aránya, ivóvíz, kondíciópont, etetett takarmányok, napi mennyiség, a tömegtakarmány:abrak aránya, aminosav- és vitamin-kiegészítés, minimális szénaigény.)
A/8. A tenyészkanca táplálóanyag-igénye, takarmányozása /vemhesség, szoptatás/. (A vemhesség és a szoptatási időszak hossza, szárazanyag-, energia- és fehérjeigény a vemhesség és a szoptatás egyes szakaszaiban, etetett takarmányok, napi mennyiség, a tömegtakarmány:abrak aránya, a kanca tejtermelése, a kancatej szárazanyag-, fehérje-, cukor- és zsírtartalma).
A/9. A szopós és növendékcsikó táplálóanyag-igénye, takarmányozása. (Születési és választási testsúly, a szopás hossza, a felvett tejmennyiség, a szilárdtakarmány-fogyasztás kezdete, a csikó napi szárazanyag-felvétele, a tömegtakarmány:abrak aránya, Ca:P-arány, takarmány-kiegészítés.)
A/10. A tenyészmén, a sport- és versenyló táplálóanyag-igénye és takarmányozása. (Szárazanyag-felvétel, a tömegtakarmány:abrak aránya, zsír-, aminosav-, vitamin- és sókiegészítés.)
A/11. A kérődzők alkalmazott emésztésélettana. I. A szénhidrátok fermentációja a bendőben.
A/12. A kérődzők alkalmazott emésztésélettana. II. A N-tartalmú anyagok lebomlása és szintézise a bendőben.
A/13. A kérődzők alkalmazott emésztésélettana. III. A zsírok lebomlása és szintézise a bendőben, a kérődzők fejadagjának zsírkiegészítése.
A/14. A tejhasznú tehén borjának takarmányozása. (A borjúnevelés lehetséges hossza a technológiától függően, testsúlyok a szakaszok elején és végén, a kolosztrumitatás technológiája, hossza, mennyiségek, hőmérséklet, a tejpótló borjútápszerek jellemzői, napi mennyiségek, itatások száma, ivóvíz, a szilárd takarmányozás célja, kezdete, az etetett takarmányok és ezek jellemzői, a bendő:oltó arányának változása, a borjúválasztás feltétele takarmányozási szempontból, utónevelés: hossza, testsúly a szakasz végén, etetett takarmányok.)
A/15. A tej- és húshasznú tenyészüszők takarmányozása, marhahizlalás. (Az első termékenyítés ideje, testsúly az első termékenyítéskor, a felnevelés lehetséges üteme, napi súlygyarapodás, a tej- és húshasznú üszők kondíciópontja az elléskor, az energia- és fehérjeszükséglet kifejezésének módja, takarmányok. Marhahízlalás: hossza, záró testsúly, napi súlygyarapodás,
takarmányok.)
A/16. A tejhasznú tehenek takarmányozása a laktáció egyes szakaszaiban. (A kondíciópont az elléskor, laktáció szakaszai, azok jellemzése: energiaállapot, a testsúly alakulása, az sikeres újratermékenyítés feltétele, az optimális kondíciópont beállításának ideje, tömegtakarmány:abrak aránya; szárazanyag- és rostfelvétel, az energia- és fehérjeszükséglet kifejezésének módja, etetett
takarmányok, kb. mennyiségek.)
A/17. A tejhasznú tehén energiaállapota javításának lehetőségei takarmányozással, a bendő működését és az anyagforgalmat kedvezően befolyásoló vegyületek.
A/18. A szárazonálló tejhasznú tehenek takarmányozása. (A szárazonállás hossza, szakaszai, a takarmányozás célja az egyes szakaszokban, az energia- és fehérjeszükséglet kifejezésének módja, az egyes szakaszokban etetett takarmányok, ezek mennyisége, az ellés utáni hipokalcémia/ellési bénulás megelőzése: kiemelten a CAB-ra, lásd a Takarmány 1. előadást és gyakorlatot is!)
A/19. Az anyatehenek táplálóanyag-igénye, takarmányozása. (A húshasznú tehenek éves ciklusának szakaszai, az energia- és fehérjeigény kifejezésének módja, arányai az egyes szakaszokban, kondíciópont az elléskor, napi tejtermelés, a borjú életkora, súlya választáskor, etetett takarmányok, fehérjepótlás, takarmány-kiegészítők.)
A/20. A bárányok és növendékjuhok takarmányozása. (A báránynevelés módja, választási életkor, súly, a juhtej szárazanyag-, fehérje- és zsírtartalma, hizlalási módok /időtartam, testsúly, súlygyarapodás/, energia-, fehérje- és rostszükséglet, takarmányok, napi adagok életkortól függően.)
A/21. Az anyajuhok és kosok takarmányozása. (Éves ciklus, energia-, fehérje- és rostszükséglet, flushing, takarmányok).
A/22. A kecskegidák és a növendékek takarmányozása. (A gidanevelés módja, választási életkor, súly, a kecsketej szárazanyag-, fehérje- és zsírtartalma, hizlalási módok /időtartam, testsúly, súlygyarapodás/, energia-, fehérje- és rostszükséglet, takarmányok, napi adagok életkortól függően.)
A/23. Az anyakecske és a tenyészbak takarmányozása. (Biológiai és emésztési sajátosságok, éves ciklus, szárazanyag-felvétel, energia-, fehérje- és rostszükséglet).
A/24. Az egészséges kutya emésztésélettani és táplálkozási sajátosságai, táplálóanyag-szükséglete, a kutyatápok típusai, alternatív táplálási módok (pl. BARF, vegetáriánus, vegán). (A kis- és nagytestű kutyák energia- és táplálóanyag-szükségletének
összehasonlítása, a napi energiaszükséglet meghatározása, kis- és nagytestű kutyakölykök napi táplálása, az etetések száma és magyarázata, táptípusok, a fajtatápok különlegességei, az eltérő tápszemcseméret okai, a tápok energia-, fehérje-, rost-, Ca-, P- és sótartalma, az alternatív táplálás érvei, ellenérvei.)
A/25. Az egészséges macska emésztésélettani és táplálkozási sajátosságai, táplálóanyag-szükséglete, a macskatápok típusai, alternatív táplálási módok (pl. BARF, vegetáriánus, vegán). (Táptípusok, a „szobacicák” és a „kijáró macskák” tápjainak összehasonlítása energia- és táplálóanyag-tartalom alapján, a napi etetések száma és magyarázata, a fajtatápok különlegességei, az eltérő tápszemcseméret okai, a napi energiaszükséglet meghatározása, a tápok energia-, fehérje-, rost-, Ca-, P- és sótartalma, esszenciális zsírsavak, Arg- és D-vitaminszükséglet, az alternatív táplálás érvei, ellenérvei.)
A/26. A baromfi emésztés-élettani sajátosságainak takarmányozási vonatkozásai. (A testhossz:bélcsatorna hosszának aránya, az emésztőszervrendszer egyes részeinek jellegzetességei és az ezekből levonható takarmányozástani következtetések.)
A/27. A brojlercsirke takarmányozása. (Testsúly keléskor, vágáskor, a hizlalás hossza, szakaszai, a takarmányozás célja, az etetett tápok energia- és fehérjetartalma, a változások tendenciájának magyarázata, fajlagos takarmány-felhasználás, a tápok fizikai formája, takarmány-kiegészítők, ivóvíz.)
A/28. A nagytestű pulykahibrid takarmányozása. (Testsúly keléskor, vágáskor, ivari dimorfizmus, a hizlalás hossza, szakaszai, a takarmányozás célja, az etetett tápok energia- és fehérjetartalma, a változások tendenciájának magyarázata, fajlagos takarmány-felhasználás, a tápok fizikai formája, takarmány-kiegészítők.)
A/29. A pecsenyekacsa takarmányozása. (Testsúly keléskor, vágáskor, a hizlalás hossza, szakaszai, a takarmányozás célja, az etetett tápok energia- és fehérjetartalma, a változások tendenciájának magyarázata, fajlagos takarmány-felhasználás, a tápok fizikai formája, takarmány-kiegészítők, ivóvíz. tartástechnológia.)
A/30. A pecsenyelúd és a húsliba takarmányozása. (Testsúly keléskor, vágáskor, a hizlalás hossza, szakaszai, a takarmányozás célja, az etetett tápok energia- és fehérjetartalma, a változások tendenciájának magyarázata, fajlagos takarmány-felhasználás, a tápok fizikai formája, takarmány-kiegészítők, ivóvíz. tartástechnológia.)
A/31. Kacsa- és libamájtermelés. (A májtermelés élettani háttere, hossza, fajok, hibridek, ivar, takarmányok, etetési technológia, a hízott máj súlya.)
A/32 A tojóhibridjércék és a tojóhibridek takarmányozása. (A jércenevelés hossza, szakaszai, az etetett tápok energia- és fehérjetartalma, a tápváltás magyarázata, a tápok fizikai formája. Tojóhibrid: a tojástermelés hossza, szakaszai, a tojások száma, a tojás súlya, az etetett tápok energia-, fehérje- és Ca-tartalma, a Ca-tartalom változásának magyarázata, a tápok fizikai formája, megvilágítás tendenciája: a jérce és a tojó összehasonlítása.)
A/33. A nyúl biológiája és emésztésélettani sajátosságai.
A/34. Gyakorlati nyúltakarmányozás. (Termelési csoportok, táptípusok, a tápok energia-, fehérje- és rosttartalma, fizikai formája, a tápok összetevői, etetési és tartástechnológia, hizlalási idő, vágósúly, fajlagos takarmány-felhasználás. A hobbinyúltartás különlegességei.)
A/35. Precíziós takarmányozás.
8. A szóbeli vizsga menete
• A szóbeli vizsga kezdete: a NEPTUN-ban megadott időpontban (általában 730). Kérjük, hogy a kiírt időpontban valamennyi aznapi vizsgázó jelenjen meg!
• A vizsga helye: Rottenbiller u. 50.
• A tételhúzást megelőzi a szóbeli beszámoló (PowerPoint) a takarmányozástani nyári gyakorlatról. Ebben az évben – a korábbi járványhelyzet miatt – csak egy gazdasági haszonállatfaj takarmányozásáról kell beszámolniuk. Ennek ideje legfeljebb 5 perc + 2 perc áll rendelkezésre, hogy kérdéseket tegyenek fel a vizsgáztatók. Kérjük tehát, hogy semmiképpen se készítsenek 5-nél több diát, mert nem lesz idő a bemutatásukra! Kérjük továbbá, hogy legkésőbb a vizsgát megelőző nap 12 óráig szíveskedjenek a nyári gyakorlatuk előadásának anyagát feltölteni a következő felületre: „Neptun/Oktatás/Feladatok/Beszámoló_Nyári gyakorlat”.
• A beszámoló értékelése: „megfelelt” vagy „nem felelt meg”. Ahhoz, hogy folytatható legyen a vizsgafolyamat, el kell érni a „megfelelt” szintet.
• Tételhúzás: a nyári gyakorlati beszámolót követően mindenki 1 tételt húz a B-tételcsoportból (KLINIKAI DIETETIKA). A tételek kidolgozására a Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban megadott idő áll rendelkezésre. (Ez alatt a következő hallgató számol be a nyári gyakorlatáról.)
• A szóbeli vizsga sikeres teljesítéséhez el kell érni az elégséges szintet (60%). Ha ez teljesült, akkor a „takarmányozástan 2.” vizsga végső érdemjegye az írásbeli (A-tételsor) és a szóbeli (B-tételsor) átlaga.
• Amennyiben sikertelen az első szóbeli, az újabb vizsga előtt sem a számolási feladatsort, sem a sikeres írásbelit, sem a nyári gyakorlat szóbeli ismertetését nem kell megismételni, azaz, érvényesek a korábbi eredmények.
A Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerint a sikertelen vizsga után a tantárgyfelelős bizonyos időtartamot írhat elő az ismétlő javító vizsgáig, amely azonban nem lehet hosszabb, mint 3 nap. A tantárgyfelelős döntése alapján ez az időtartam a „takarmányozástan 2.” szóbeli vizsga esetében 3 nap.
• Vizsgakérdések a „takarmányozástan 2” szóbeli vizsgához.
Segítségként számos kérdésnél feltüntettük a téma kifejtésére vonatkozó útmutatást is.
B. TÉTELCSOPORT: KLINIKAI DIETETIKA.
B/1. A ló takarmányozási eredetű (legelő, abrak) savós patairha-gyulladása. B/2. A ló takarmányozási eredetű emésztőszervi bántalmai. (gyomormegterhelés, EGUS, diszbiózis, hasmenés, obstipáció.) B/3. A ló elhízásának, metabolikus szindrómájának és a krónikus éhezés dietetikája. B/4. A ló takarmányozási eredetű egyéb bántalmai. (Légzőszervi problémák/asztma,
izombetegségek, PPID.)
B/5. A tejelő tehén ellés körüli anyagforgalmi betegségei. I. Bendőacidózis. (Oka, következményei, megelőzése.)
B/6. A tejelő tehén ellés körüli anyagforgalmi betegségei. II. Ketózis. (Oka, következményei, megelőzése.)
B/7. A tejelő tehén ellés körüli anyagforgalmi betegségei. III. Hipokalcémia. (Oka, következményei, megelőzése, CAB.)
B/8. A tejkarbamid mérésének állománydiagnosztikai jelentősége, gyakorlati alkalmazása. (Cél, paraméterek, értékelés.)
B/9. Állomány- és egyedi diagnózis a tej és a vizelet ketonanyag-koncentrációja alapján, ketonuriás index. (Cél, paraméterek, értékelés.)
B/10. A húsmarha dietetikája.
B/11. A juh és a kecske fontosabb anyagforgalmi betegségei.
B/12. A sajátosan macska-anyagforgalmi betegségek élettani és biokémiai alapjai, megelőzésük, kezelésük.
B/13. Az elhízás endokrinológiája, genetikája és dietetikája (kutya, macska). (A kövér kutya vagy macska lefogyasztása, elvek, konkrét gyakorlati kivitelezés.)
B/14. Az öreg kutya, macska és ló sajátos táplálása.
B/15. A beszűkült veseműködésű kutya és macska táplálása. (A kórkép oka, következményei, a diétás táp jellemzői.)
B/16. A húgykövesség (kutya, macska) dietetikája. (Típusai, a diétás táplálás célja, a diétás táp jellemzői.)
B/17. A bőrbetegségek dietetikája (kutya, macska). (Hiánybetegségek, allergia, a táplálás célja, a diétás tápok jellemzői.)
B/18. A cukorbeteg kutya és macska dietetikája. (A cukorbetegség típusai, okai, az 1-es típusú diabetes diétás kezelése, a táp jellemzői: rost-, szénhidrát- és zsírtartalom, glikémiás index.)
B/19. A pangásos szívelégtelenség dietetikája (kutya, macska). (A kórkép oka, következményei, a diétás táplálás célja, jellemzői.)
B/20. A hasnyálmirigy megbetegedésének dietetikája (kutya, macska). (Típusai, klinikai tünetek, ezek okai, a diétás táplálás célja, jellemzői, kiegészítők, napi etetések száma, a táp fizikai formája.)
B/21. A máj megbetegedésének dietetikája (kutya, macska). (A kórkép oka, következményei, a diétás táplálás célja, jellemzői.)
B/22. A táplálás és a csontrendszer összefüggései (kutya, macska). (Táplálóanyag-hiányok és -túlsúlyok, a nagytestű kutyakölykök felnevelése.)
B/23. Munkakutyák, valamint a daganatos kutyák és macskák táplálása. (Munkakutyák: energia- és fehérjeszükséglet, etetési gyakorlat; daganatos állat: a táplálás elve.)
B/24. Az árván maradt kutya, macska és csikó táplálása. (A tejpótlók elkészítésének elve, az etetés gyakorlata.)
B/25. A baromfi fontosabb anyagforgalmi betegségei. (Életkor, valamint hasznosítási irány szerint.)
B/26. A nyúl fontosabb takarmányozási eredetű bántalmai.
9. A vizsga értékelése
A szóbeli vizsga sikeres teljesítéséhez mindkét tételből el kell érni az elégséges szintet (60%). Ha ez teljesült, akkor az egyes tételekre kapott jegyek, valamint a korábbi eredmények
(számolási feladatok, nyári gyakorlat értékelése) alapján alakítjuk ki a végső érdemjegyet.
10. A sikertelen vizsga javítása
Amennyiben sikertelen az első „takarmányozástan 2” vizsga, az újabb vizsga előtt sem a számolási feladatsort, sem a nyári gyakorlat szóbeli ismertetését nem kell megismételni, azaz,
érvényesek a korábbi eredmények.
„A sikertelen vizsga után a tantárgyfelelős (a tantárgy előadója) bizonyos időtartamot írhat elő az ismétlő javító vizsgáig, amely azonban nem lehet hosszabb, mint 3 nap” /TVSZ, 33. §, (5)/.
A tantárgyfelelős döntése alapján ez az időtartam a takarmányozástan 2 szóbeli vizsga esetében 3. nap.
Budapest, 2025. szeptember 8.
Dr. Hullár István
egyetemi docens, tanszékvezető, tantárgyfelelős
Állattenyésztési, Takarmányozástani és Laborállat-tudományi Intézet,
Takarmányozástani és Klinikai Dietetikai Tanszék